Dlaczego warto zaprzyjaźnić się z mockupem?

Aby sprzedać produkt, trzeba go odpowiednio zaprezentować. Jednak jak sprzedać ulotkę, logo czy projekt strony internetowej, jeśli one jeszcze nie istnieją? Sposobem na zaprezentowanie takich produktów są właśnie mockupy.

Mockup ulotek to najpopularniejszy sposób na zwizualizowanie pomysłu. Zobacz, co oznacza „mockup”, gdzie ich szukać i dlaczego mogą okazać się takie przydatne.

Czym jest mockup?

Mock-up to po prostu makieta. Pozwala na pokazanie projektu tak, jak wyglądałby w rzeczywistości – w przypadku ulotek będzie to zaprezentowanie projektu w odpowiednim rozmiarze czy formacie. Wizualizacje w postaci mockupu pozwalają wyobrazić sobie, jak projekt będzie się prezentował w rzeczywistości i funkcjonował w przestrzeni. Raz wykonany mockup może nam posłużyć wielokrotnie do prezentowania różnych projektów, ponieważ powinien to być plik z możliwością edycji (tzw. „otwarty”).

W tym pomoże Ci mockup ulotek?

Wizualizacje pozwalają zobaczyć, jak będzie prezentować się ulotka. Tworzenie mockupu jest korzystne zarówno dla klienta, jak i grafika wykonującego zlecenie. Dzięki mockupom łatwiej sprzedać projekt, a ze strony klienta – łatwiej wybrać ten odpowiedni. Mockup pozwala uniknąć rozczarowań, bo pokazuje wygląd ulotki jeszcze zanim zostanie wydrukowana w kilkuset egzemplarzach. Dzięki temu klient zamawiający ulotki może oszczędzić swój czas i pieniądze.

Gdzie szukać mockupów?

Dwa najpopularniejsze sposoby na stworzenie mockupu to znalezienie w Internecie „gotowca” lub zaprojektowanie go przy pomocy programu graficznego, np. Photoshopa. W Internecie znajdziesz  tysiące stron, przy pomocy których można zrobić wizualizację. Ten sposób nie wymaga specjalnych umiejętności, a jedynie dostępu do internetu i podstawowej wiedzy.

Drugi sposób jest zdecydowanie bardziej skomplikowany i aby z niego korzystać, trzeba posiadać pewne umiejętności i wiedzę z zakresu grafiki oraz obsługi programu graficznego. Jednak efekt jest zwykle bardziej profesjonalny i zadowalający.

Strony z mockupami

Serwisy umożliwiające stworzenie mockupu mogą być darmowe, ale wiele z nich oferuje ograniczone funkcje. Dostęp do zaawansowanych często jest płatny, ale warto wydać trochę pięniędzy aby uzyskać zadowalający nas efekt. Na niektórych stronach możemy znaleźć nie tylko zdjęcia, ale także filmy wideo.

Bardziej zaawansowane i rozbudowane serwisy z mockupami oferują także rozmaite fonty i tła, które możemy wykorzystać (za darmo lub pobrać za opłatą). Projekty na takie strony tworzą profesjonalni graficy, ale często też osoby, które zajmują się grafiką hobbystycznie i chcą podzielić się swoimi projektami z innymi. Większość mockupów dostępnych w serwisach internetowych to wizualizacje ekranowe (tablety, smartfony itd.), więc jeśli chcemy stworzyć mockup ulotki, musimy poszukać makiety dla materiałów drukowanych.

Podsumowanie – zalety mockupów ulotek

Makiety i wizualizacje przynoszą korzyści zarówno grafikom, marketerom (którym zależy na sprzedaży usług) jak i klientom. Warto z nich korzystać, bo oszczędzają czas i pieniądze, pozwalając uniknąć rozczarowania materiałami wykonanymi przez drukarnię. Łatwiej wprowadzać zmiany i ulepszenia, kiedy widzimy projekt na makiecie – większy realizm pozwala go lepiej ocenić. Tworzenie prezentacji może zająć wiele godzin nawet doświadczonemu grafikowi, a przygotowanie wizualizacji przy pomocy mockupu trwa kilkanaście minut.

Wizualizacja projektu materiałów drukowanych pozwala także ocenić, czy format jest odpowiedni. Kiedy zobaczymy ulotkę np. A5 na makiecie, może okazać się, że ten projekt lepiej będzie się prezentował w formacie A4 czy np. kwadratowym.