Format ulotek – czy zawsze więcej oznacza lepiej?

Wśród osób o niewielkim doświadczeniu w branży często panuje pogląd, że „im więcej, tym lepiej” – więcej treści, więcej grafiki, więcej kolorów, większy format. Niestety ta „reguła” bywa zdradliwa – we wszystkim trzeba znać umiar, także w kwestii projektowania graficznego oraz projektowania materiałów reklamowych.

Coraz większą popularność zdobywają ulotki w formacie A3. Jest to naprawdę duży rozmiar i wydaje się przesadzony jak na ulotkę – najczęściej spotykamy się z ulotkami A5 lub mniejszymi i stąd takie wrażenie. Jeśli zastanawiasz się nad zaprojektowaniem dla swojej firmy ulotek A3, poznaj najpierw ich wady i zalety.

Jakie zalety mają ulotki w formacie A3?

Pierwsze, co nasuwa się na myśl, to fakt, że na większej powierzchni możemy zmieścić więcej treści. To fakt – należy się jednak zastanowić, czy warto na ulotce zamieszczać tak dużo tekstu. Możemy przez to osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego – duża ilość tekstu zniechęci odbiorcę do czytania i prawdopodobnie tylko zeskanuje on ulotkę wzrokiem, zamiast dokładnie zapoznać się z ofertą. Nie mniej jednak duży format daje więcej możliwości – zamiast tekstu mogą pojawić się fotografie i grafiki przyciągające uwagę.

Ulotki w formacie A3 nie są często spotykane, więc taka broszura na pewno zwróci uwagę chociażby swoim rozmiarem. A to już pierwszy krok do tego, aby ktoś zapoznał się z treścią ulotki. Dużą ulotkę trudniej zgubić, a tekst może być większy niż zwykle, dzięki czemu będzie ona widoczna z większej odległości. Taka ulotka może nawet pełnić funkcję plakatu, musi być jednak odpowiednio zaprojektowana (większe litery, zdjęcia dobrej jakości itd.) Ulotkę A3 można także wykorzystać jako np. menu dla kawiarni czy restauracji.

Duży format ulotek – wady

Im większy format wydruku wybierzemy, tym więcej za niego zapłacimy. A3 to już naprawdę duża ulotka, więc jej cena może okazać się zaskakująco wysoka. Inną, najczęściej dostrzeganą wadą jest fakt, że ulotka w formacie A3 może być mało praktyczna. Mało który przechodzień sięgnie po tak dużą ulotkę, bo po prostu nie zmieści się ona w kieszeni. Niemożliwe jest także umieszczanie ulotek w skrzynkach na listy, co jest dość częstym sposobem dystrybucji.

Ulotka w formacie A3 musi być dobrze przemyślana i zaprojektowana, bo za duża ilość tekstu zniechęci do czytania, a przecież najważniejsze jest przekazanie pewnych informacji. Należy także użyć zdjęć wysokiej jakości i w odpowiednim rozmiarze, aby po wydrukowaniu nie były rozciągnięte i niewyraźne.

Czy warto inwestować w ulotki w formacie A3?

Wiemy już, że wydruk ulotek w dużym formacie może sporo kosztować. Ale bywają sytuacje, w których taki wydatek się opłaca. Wiele zależy od tego, jak dużo jesteś w stanie wydać na wydruk ulotek, a także od branży, w której działasz oraz od charakteru firmy. Dla jednych firm ulotki A3 mogą okazać się bardzo niepraktyczne, a dla innych – wręcz przeciwnie, mogą stanowić ciekawą formę reklamowania usług i produktów.

Dla kogo więc ulotki w formacie A3 będą odpowiednie? Taki nietypowy format sprawdzi się, jeśli chcesz zaskoczyć odbiorców. Będzie pasował do wizerunku młodych, nowoczesnych firm, które nie boją się eksperymentować. Z takich ulotek mogą skorzystać właściciele restauracji i kawiarni i użyć ich jako menu. Sprawdzą się także, jeśli chcesz umieścić w ulotce dużo zdjęć, które najlepiej przedstawiają Twoje produkty lub usługi.