Outsourcing wydawniczy – jak zlecić druk książek na zewnątrz

Wydanie książki to nie lada wyzwanie. Zwłaszcza jeżeli planuje się tego dokonać na własną rękę. Bardzo często również jest to dość sporym sprawdzianem dla samego wydawnictwa. Zadanie te ułatwia jednak w dużej mierze dobrze przemyślany outsourcing wydawniczy. Ma on bowiem na celu zminimalizowanie kosztów druku książki oraz wygenerowania jak największych zysków. W tym celu warto zastanowić się nad zleceniem wydruku książki firmie zewnętrznej. Na co zwrócić uwagę oraz jak tego dokonać?

Przed zleceniem druku

Proces wydawniczy składa się z wielu etapów, a większość z nich należy zrealizować jeszcze na długo przed zleceniem wydruku. Przed przystąpieniem do podjęcia usług wydawniczych należy bowiem gotowe do publikacji dzieło poddać:

  1. Redakcji — czyli opracowaniu językowym materiału do publikacji oraz naniesieniu poprawek;
  2. Korekcie — polega na poprawieniu wcześniej niezauważonych przez redaktora błędów;
  3. Projektowi graficznemu i opracowaniu okładki książki — dotyczy to również prac nad wyglądem spisu treści, układu graficznego itp.;
  4. Korekcie książki po składzie — w celu sprawdzenia, czy formatowanie treści nie wprowadziło zamieszania np. w układzie wizualnym stron.

Po wyłapaniu reszty błędów i upewnieniu się, że książka wygląda tak jak powinna — następnym krokiem jest przystąpienie do jej druku. Jak w tym wypadku powinien wyglądać outsourcing wydawniczy?

Usługi wydawnicze — na co zwracać uwagę?

Ten etap wymaga podjęcia wielu ważnych decyzji. Od tego bowiem zależy finalny wygląd egzemplarza. Niezwykle ważną kwestią jest tutaj m.in.:

  • Wybór koloru i gramatury papieru — jego jakość ma bowiem wpływ na trwałość książki, czytelność, estetyk oraz doznania czytelnika;
  • Wybór twardości i klejenia okładki — okładki twarde cieszą się dłuższą żywotnością, aczkolwiek ich wybór generuje większy koszt druku książki;
  • Dopuszczalny budżet — im lepsze wykonanie tym  niestety większy wydatek;
  • Format publikacji — najczęściej wybieranym jest format A5.

Przed podjęciem decyzji o wydruku warto rozejrzeć się w dostępnych ofertach oraz zapoznać się z cennikami różnych drukarni, np. https://coloursfactory.pl/oferta/druk-wydawniczy/. Nawet jeżeli liczą się one od siebie zaledwie o kilka groszy — przy dużym nakładzie wydruku kwota ta może wynieść nawet kilka tysięcy złotych! Warto również korzystać z miejsc, które ciszą się dobrymi opiniami i są polecane ze względu na wysoką jakość i terminowość realizacji zamówień.

Przewidywany nakład a koszty realizacji

To jeden z najważniejszych elementów, który ma wpływ na koszt całego tego przedsięwzięcia. Pierwszy nakład powinien zostać zaplanowany w oparciu o możliwości marketingowych oraz prognozowane zainteresowanie czytelników. Z punktu widzenia wydawnictwa lepiej, by był on mniejszy od potrzeb rynkowych — nie trudno jest bowiem dodrukować kolejnych egzemplarzy. Większym wyzwaniem jest pozbycie się tych, które się nie sprzedały. Należy jednak pamiętać, że przy dużych nakładach, koszty druku książki są znacznie mniejsze. Przykładowo: drukując książkę o objętości 300 stron, koszt druku 500 egzemplarzy to ok.10 zł za sztukę. W przypadku 1000 koszt te spada do ok. 6 zł za egzemplarz. Dużo jednak zależy od jakości papieru oraz okładki.

Podsumowanie

Decydując się na druk książki w firmie zewnętrznej, warto pamiętać, że drukarnie zazwyczaj nie udzielają zbyt wielu wskazówek w kwestii druku. One po prostu przyjmują zlecenie, do którego realizacji następnie przystępują. Dlatego przed podjęciem decyzji dobrze jest przemyśleć wszystkie z możliwych opcji.