Reklama czy informacja – ulotki dla hoteli

Ulotki mogą pełnić funkcję zarówno informacyjną, jak i reklamową. Jednak każda branża rządzi się swoimi prawami. Jak zaprojektować ulotkę dla hotelu, aby była atrakcyjna i skutecznie zachęcała ludzi do korzystania z usług hotelu?
Branża turystyczna i hotelarska ma pewną określoną grupę klientów. Jednak w jej ramach można wyróżnić poszczególne podgrupy, do których należy skierować przekaz reklamowy i informacyjny. Powinniśmy wziąć to pod uwagę projektując ulotki dla hoteli.

Grupa docelowa ulotek hotelarskich

Odbiorcami ulotek będą potencjalni klienci, do których chcemy dotrzeć, aby dowiedzieli się o naszych usługach. Oprócz nich grupą docelową są także osoby, które już z danego hotelu korzystały i które chcemy zachęcić, aby do nas wróciły. Należy pamiętać, że gośćmi hotelu mogą być turyści z zagranicy, którzy czasem nie znają zbyt dobrze języka polskiego. W takim przypadku warto przekazywać informacje w języku angielskim lub za pomocą ilustracji.

Przed zaprojektowaniem ulotki dla hotelu należy zastanowić się, do kogo kierujemy ofertę. Inaczej powinna wyglądać ulotka pięciogwiazdkowego, luksusowego hotelu w dużym mieście, a inaczej ulotka małego, kameralnego hotelu dla osób, które ponad luksus cenią sobie spokój i otoczenie. Kiedy już określimy grupę odbiorców, należy zaplanować, jakie informacje powinniśmy zawrzeć w broszurze.

Dlaczego używamy ulotek?

Ulotka większości osób kojarzy się z kolorowym kawałkiem papieru, który ma coś reklamować. Osoby rozdające broszurki (np. na ulicy, w mieście, przed sklepem) często spotykają się z ignorancją przechodniów. W najlepszym przypadku, jeśli ktoś weźmie ulotkę, po kilku krokach wyrzuca ją do kosza – często nawet nie czytając jej. Zrobienie skutecznej ulotki, która przyciągnie klientów, to niełatwa sztuka.

Zatem czy ulotki mają w ogóle sens? Oczywiście, że tak. Warto jednak pomyśleć o nich szerzej, niż tylko jak o sposobie reklamowania. To jedna z ich głównych funkcji, ale ulotka dla hotelu może przynieść nam nieco więcej korzyści. Powinna pełnić funkcję informacyjną – uświadamiać ludziom istnienie naszego hotelu, ale także zachęcać do skorzystania z usług i przekonać, dlaczego warto nocować akurat u nas. Warto przedstawić coś, co odróżnia od konkurencji. Zaletą ulotek jest łatwość dystrybucji, jednak należy robić to z głową – można łatwo znaleźć skuteczniejszą drogę niż rozdawanie ich zabieganym przechodniom.

Przepis na udaną ulotkę dla hotelu

Aby działania reklamowe przyniosły oczekiwane skutki, ulotka hotelarska musi być bardzo przemyślana. Należy zadbać o formę i treść przekazu. Najlepiej zlecić wykonanie ulotek profesjonalistom, którzy opracują tekst, grafiki itd. Ważny jest także format i wielkość. Ulotka może być w formie pojedynczej kartki, rozkładana, dzielona na trzy lub cztery części. Warto pamiętać, że umieszczanie dużej ilości tekstu nie jest dobrym pomysłem. Lepiej wyodrębnić kilka najważniejszych informacji, które łatwiej będzie zapamiętać. Większość osób może zniechęcić się dużą ilością tekstu i nawet nie zacznie czytać lub skończy po pierwszym akapicie.

Dane kontaktowe, logo i nazwę należy umieścić w dobrze widocznym miejscu. Zamiast dużej ilości tekstu warto wzbogacić ulotkę o jedno lub kilka zdjęć czy grafik. Są one ciekawym przekaźnikiem treści i mogą być skuteczne nawet dla osób, które nie znają języka polskiego.

Ważny jest także dobór papieru – standardowo do wydruku ulotek używa się papieru o gramaturze do 350 g/m2. Papier słabej jakości może zepsuć efekt nawet idealnie zaprojektowanej ulotki.