Ulotka dla restauracji – jak ją zaprojektować?

Ulotka reklamowa dla restauracji to doskonały sposób na nawiązanie kontaktu z potencjalnym klientem. Może być niezwykle skutecznym elementem marketingu, gdyż jej podstawową zaletą (z punktu widzenia odbiorcy treści reklamowych) jest łatwość i szybkość przekazywania informacji. Wystarczy wyobrazić sobie pewną scenę. Oto zabiegany i spieszący się biznesmen na rogu ulic otrzymuje do ręki niewielki skrawek papieru. Już zamierza go wyrzucić do pobliskiego kosza (myśląc: kolejna makulatura), gdy niespodziewanie jego wzrok pada na kartkę trzymaną w dłoni. I co widzi? Grafikę i treści związane z jedzeniem, uzupełnione propozycją menu i kuponem rabatowym. A do tego ładny wygląd, wyraźne zdjęcia i papier dobrej jakości. W tym samym momencie przychodzi mu do głowy myśl, iż skoro i tak jest głodny, to może warto udać się do nieznanej mu jeszcze restauracji.

Ten oto przykład wskazuje najważniejsze zadania ulotki – czyli przekazanie informacji, wzbudzenie zainteresowania, ogłoszenie pewnych treści i podtrzymanie więzi. W tym przypadku ulotka odegrała swoją rolę. Jednak nie zawsze jest to tak oczywiste – wiele z ulotek nie jest nawet czytanych, a o jej sukcesie często decyduje zaledwie kilka sekund. Ulotka dla restauracji rządzi się swoimi prawami i musi być wykonana w zgodzie z pewnymi zasadami – tylko wtedy ma szansę, aby zaistnieć w świadomości klienta.

Najważniejsza jest jakość

Ulotka dla restauracji – i to bez względu na rodzaj serwowanego menu – powinna charakteryzować się wysoką jakością wykonania. W tym przypadku nie warto oszczędzać na papierze bądź druku, gdyż może przynieść to zupełnie odwrotne efekty. Cieniutka i maleńka kartka papieru, na której widać jedynie rozmazane plamy i nieczytelne litery nikogo nie zachęci do zagłębiania się w jej treść. Dlatego podstawową kwestią jest tu gramatura papieru – grubszy papier jest bardziej elegancki i w prosty sposób może zaakcentować charakter danego lokalu (nie do zaakceptowania jest sytuacja, gdy ekskluzywna restauracja z wyrafinowanym menu dystrybuuje ulotki na prześwitującym papierze). Równie istotną kwestią jest dobra jakość grafiki – niedopuszczalna jest sytuacja, w której potencjalny klient musi się domyślać, czy zdjęcie przedstawia ośmiornicę czy homara.

Treść, czyli jak zainteresować potencjalnego klienta

Ulotka standardowo charakteryzuje się stosunkowo niewielkim rozmiarem – format wielkości plakatu już na samym początku dyskwalifikuje ideę druku reklamowego. Trudno sobie wyobrazić sytuację, iż obdarowany ulotką klient składa ją na wiele mniejszych części, aby zmieściła się do kieszeni lub torebki. Nawet gdy właściciel restauracji zdecyduje się na ulotkę składaną, to i tak nie będzie na niej tyle miejsca, aby umieścić tam historię lokalu, całe menu i powody, dla których warto go odwiedzić. Dlatego niezwykle istotna jest jej treść. Przede wszystkim ulotka dla restauracji powinna przemawiać językiem korzyści. Jakkolwiek banalnie to zabrzmi klient powinien być przekonany, iż odwiedzenie danej restauracji będzie jedną z jego najlepszych decyzji. Zatem na ulotce powinna się znaleźć obietnica dobrego interesu – niespotykane menu, atrakcyjna cena, gratisowe wino czy zespół przygrywający do kolacji. Elementem zachęcającym do odwiedzin restauracji może być także umieszczenie na ulotce kuponu rabatowego lub informacji o zniżce. Oferta otrzymania 15% rabatu z daną ulotką skutecznie zniechęci potencjalnego klienta do jej wyrzucenia. Jednocześnie należy oprzeć się pokusie umieszczania zbyt dużej ilości informacji – nikt nie będzie czytał trzech stron zapisanych drobnym druczkiem, aby na samym końcu dowiedzieć się, iż atrakcją restauracji jest włoski szef kuchni. Zatem tekst umieszczony na ulotce powinien być zwięzły i treściwy, oparty na sloganach (na przykład pobudzających apetyt) oraz poprawny pod względem gramatyki i stylistyki (niedopuszczalne są błędy językowe bądź literówki).

Tworząc treść na ulotkę dla restauracji, nie wolno zapominać o dodaniu danych teleadresowych. Przedstawienie zalet lokalu i korzyści wynikających z jego odwiedzenia nie będą mieć żadnej wartości, jeżeli klient nie dowie się, gdzie jest umiejscowione owo ciekawe miejsce. Trudno oczekiwać, iż mając nazwę restauracji samodzielnie sprawdzi, gdzie się ona znajduje. Dlatego podstawową kwestią jest umieszczenie na ulotce adresu, telefonu, emaila oraz adresu strony internetowej. W przypadku lokalu nowego bądź mieszczącego się w nieznanej części miasta warto dodatkowo umieścić niewielką mapkę ze wskazówkami dojazdu.

Dobrze przygotowana ulotka dla restauracji to jeden z najskuteczniejszych sposobów na jej zareklamowanie. Oczywiście nie ma jednego wzoru, formatu i szablonu, który byłby gwarancją osiągnięcia sukcesu. Dużo zależy od charakteru lokalu, grupy docelowej i samego menu – ulotka drogiej restauracji francuskiej może wyglądać zupełnie inaczej niż ulotka baru szybkiej obsługi. Jednak w każdym przypadku powinna być ona zgodna z pewnymi podstawowymi wymogami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *