Społeczeństwo w dzisiejszych czasach zmaga się z wieloma problemami i chorobami cywilizacyjnymi. Globalnym problemem jest m.in. otyłość i związane z nią choroby. Wiele organizacji promujących zdrowy styl życia stara się uświadamiać społeczeństwo, w jaki sposób możemy zapobiegać otyłości oraz jak ją leczyć. Niezastąpionym materiałem ułatwiającym takie działania są ulotki.
Ulotka pozwala dotrzeć do niemal każdej grupy odbiorców (niezależnie od płci, wieku, wykształcenia czy miejsca zamieszkania). Ulotki o zdrowym żywieniu mają duży potencjał informacyjny, o ile są odpowiednio przygotowane. Jaka powinna być ulotka, która przekona odbiorcę do zmiany nawyków żywieniowych i uświadomi go w kwestii zdrowego odżywiania?
Ulotka reklamowa a informacyjna
Ulotki kojarzymy zwykle z materiałem reklamowym, zaprojektowanym na potrzeby danej firmy. Zadaniem takiej ulotki jest zwrócenie uwagi potencjalnych klientów na firmę, konkretny produkt, usługę czy promocję. Można powiedzieć, że jej funkcją jest informacja, ale przede wszystkim – pośrednio – ma zapewnić firmie zysk.
W przypadku ulotek mówiących o odżywianiu nie chodzi zwykle o zarobek (chyba że ulotka ma reklamować np. sklep ze zdrową żywnością). Ulotki o zdrowym żywieniu możemy znaleźć najczęściej w przychodniach i gabinetach lekarskich, w aptekach czy przedszkolach. W takim miejscu zadaniem ulotki jest informacja i uświadamianie odbiorcy (np. pacjenta lub rodzica dziecka), jak ważna w życiu człowieka jest zbilansowana dieta, jakie konsekwencje może mieć zaniedbanie jej, a także jakie korzyści płyną z odpowiedniego odżywania. Nie chodzi tu o zysk dla konkretnej firmy – można by powiedzieć, że taka ulotka ma do spełnienia pewną społeczną misję.
Zawartość ulotki o zdrowym żywieniu
Warto dostosować treść ulotki i jej wygląd do grupy docelowej. Nieco inaczej powinna wyglądać ulotka kierowana do osób starszych, które mogą ją przeczytać, czekając w kolejce na wizytę lekarską, a inaczej do rodziców małych dzieci. Projektując taką ulotkę, warto wziąć pod uwagę np. ile czasu ma odbiorca, aby zapoznać się z jej treścią, a także czy zrozumie skomplikowane zwroty i nazwy modnych współcześnie produktów żywieniowych.
Jeśli organizacja czy firma posiada wiedzę o potencjalnych odbiorcach, będzie mogła dać pewne wytyczne grafikowi projektującemu ulotkę. Jeżeli ma być skierowana do osób starszych, warto zadbać o odpowiednią wielkość liter i zminimalizować ilość tekstu. Nie należy też umieszczać skomplikowanych nazw. Sprawdzą się proste zdjęcia i grafiki, które będą czytelne nawet dla osób w podeszłym wieku.
Jeśli ulotka jest kierowana do ludzi młodych, można skupić się na wyjaśnieniu pewnych procesów zachodzących w organizmie czy opisanie, jak dieta na danym etapie życia wpływa na późniejszą kondycję zdrowotną człowieka. Jeżeli odbiorcami ulotki mają być rodzice małych dzieci, warto szerzej opisać zalecaną dietę dla najmłodszych czy wspomnieć o popularnych dziś alergiach pokarmowych.
Estetyka ulotki o zdrowym odżywianiu
Nietrudno zauważyć, że ulotki traktujące o żywieniu są najczęściej bardzo kolorowe, zawierają mnóstwo wykresów, rysunków i różnych grafik. Do takich ulotek jesteśmy przyzwyczajeni i większość osób od razu skojarzy podobny materiał z informacjami żywieniowymi. Czy to dobrze? Z jednej strony – tak, ponieważ odbiorca od razu może się przekonać, że nie jest to ulotka reklamowa. Z drugiej jednak strony, może okazać się, że kolejna, niemal identyczna ulotka, wcale nie zachęca do zapoznania się z jej treścią.
Zatem jak powinna wyglądać ulotka, która zaciekawi odbiorcę? Warto zadbać o to, aby wyglądała jak najbardziej profesjonalnie – dobrze dobrane kolory, czytelny krój pisma, zdjęcia i grafiki wysokiej jakości. Wszelkie elementy ozdobne, takie jak podkreślenia czy kolorowe ramki, są w ulotce informacyjnej raczej zbędne.