Jaki format ulotki wybrać?

papier na ulotki

Masz już pomysł na ulotkę, ale wciąż zastanawiasz się, jaki format wybrać? Jeśli szukasz wskazówek – jesteś w dobrym miejscu – poradzimy, wyjaśnimy i lekko się powymądrzamy. Jaki format ulotki będzie dla Ciebie najlepszy?

Format ulotki ma znaczenie

Zanim wybierzesz konkretny rozmiar ulotki, dokładnie przemyśl, ile i jaką treść chcesz na niej umieścić. Pomyśl, co powinna zawierać – jakie obrazy, dane i grafiki. Zastanów się, czy to ma być ulotka informacyjna, opisująca ofertę, czy raczej zdawkowa i inspirująca. Ulotka informacyjna sprawdzi się w przypadku firm budowlanych, sklepów specjalistycznych lub usług. Często występuje w formie menu, opisu produktów lub cennika ze zdjęciami (np. jako ulotka dla biur podróży).

A może wolisz ulotkę zdawkową, intrygującą i przyciągającą minimalistyczną formą? Krótkie ulotki sprawdzają się w przypadku barów, kawiarni i pubów (często są od razu biletem wstępu lub zniżką na kawę czy drinka). Mogą to być też zaczepne grafiki, cytaty lub zdania – które zainteresują klienta i sprawią, że ten będzie chciał nas poznać. Małe formaty ulotek pozwalają szybko przekazać konkretną treść i zaprosić do akcji: do odwiedzenia danego miejsca, skorzystania ze zniżki lub zakupów.
Inny format wybierzesz do ulotki pizzerii, a inny do inspiracyjnej ulotki galerii. Przemyśl treść, a potem przejdź do formatu ulotki reklamowej.

Formaty ulotek – mała ściąga

Najczęściej ulotki drukuje się w formatach od A3, przez A4, A5 i A6 i DL, aż po kwadraty. Czym się różnią? Najlepiej porównać je do znanego rozmiaru kartki z drukarki – czyli formatu A4 (210 x 297 mm).

Format A3 – to po prostu podwójna kartka z drukarki. Ulotka w formacie A5 to połowa kartki do drukarki, DL to 1/3, a A6 do 1/4 rozmiaru kartki A4. A ulotki składane? To powyższe formaty, tyle że odpowiednio złożone (falcowane).

Najpopularniejsze formaty ulotek

Format ulotki dobierz do treści i celu reklamowego. W przypadku ulotek, na których chcesz edukować odbiorców (wyjaśnić innowacyjność Twoich rozwiązań lub opisać skomplikowane technologie), postaw na większy format – czyli ulotkę A3 lub A4. Może to być ulotka jednostronna – lub ulotka składana, pozwalają rozbić tekst na kilka stron i bloków.

Jeśli Twoja ulotka nie będzie miała dużo treści, a jej celem będzie główne zaintrygowanie i zainteresowanie ofertą, wybierz mniejsze formaty. Optymalnym rozwiązaniem jest ulotka A5 (148 x 210 mm), która pozwala zmieścić całkiem sporo treści, mając przy tym uniwersalny format.

Zgrabnym formatem są też ulotki A6 (105 x 148 mm) lub smukłe ulotki DL (99 x 210 mm) – chętnie stosowane są jako skromne menu, zaproszenia lub kupony rabatowe. A jeśli szukasz kreatywnej ulotki, postaw na kwadraty – wolisz ulotkę w formacje 120 x 120 mm, 150 x 150 mm, a może 200 x 200 mm?

Ulotki dwustronne czy jednostronne?

Ulotki jednostronne pozwalają zmniejszyć koszty druku i wybrać podłoże o mniejszej gramaturze. To rozwiązanie ekonomiczne, ale równie skuteczne, co wybór ulotek dwustronnych. Ulotki dwustronne są zwykle nieco droższe, ale pozwalają umieścić więcej treści i są dość trwałe. Najważniejszy jest ciekawy pomysł na ulotkę, format i forma, to tylko dodatek do Twoich pomysłów.