Graficy stają przed różnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest zaprojektowanie materiałów reklamowych, takich jak ulotki. Nie ma jednej, złotej zasady, którą można zastosować przy projektowaniu takich materiałów – ulotki dla różnych firm i branż rządzą się swoimi prawami. Specyficzne są ulotki dla przedszkoli.
Inaczej powinna wyglądać ulotka dla hotelu, a inaczej ulotka dla przedszkola. Trzeba dostosować formę i treść do odbiorców tej ulotki, czyli rodziców, ale jednocześnie pamiętać o tych, którzy z oferty przedszkola będą korzystać – czyli o dzieciach. Czy można to połączyć?
Ulotka dla przedszkola – do kogo jest kierowana?
Zaczynając pracę nad jakimkolwiek projektem, musimy najpierw określić, kto jest jego odbiorcą. Kto będzie oglądał ulotki przedszkoli? Z pewnością rodzice, którzy chcą zapisać swoje dziecko do takiej placówki. Ulotka powinna więc w przyjazny i subtelny sposób przekonać rodzica, że w tym przedszkolu jego dziecko będzie bezpieczne i szczęśliwe.
Większość ulotek wygląda, jakby była kierowana do dzieci. Czy to dobrze? Przecież dzieci w wieku przedszkolnym dopiero uczą się czytać i nie są w stanie ocenić, czy ta konkretna ulotka przekonuje je do danego przedszkola. Ale kolorowe ilustracje i ciekawa faktura ulotki mogą przyciągnąć dziecięcą uwagę. Jeśli coś spodoba się dziecku, to prawdopodobnie rodzic zwróci na to większą uwagę.
Czy ulotka jest ważna?
Oczywiście, że tak! To materiał informacyjno-reklamowy i może być pierwszym punktem styku z potencjalnym klientem, czyli rodzicem dziecka, który szuka przedszkola dla swojego malucha. W dużych miastach jest wiele przedszkoli, o których istnieniu niektórzy mogą nawet nie wiedzieć. Dlatego ważne jest po pierwsze uświadomienie klienta, że takie przedszkole znajduje się w danym mieście, a po drugie przekonanie go, że jest ono lepsze od innych.
Z tych właśnie powodów powinniśmy przykładać szczególnie dużą uwagę do projektowania ulotek. Ilość ulotek trafiających w ręce odbiorców jest zwykle naprawdę duża, dlatego błąd czy „wpadka” może negatywnie wpłynąć na wizerunek placówki, zamiast skutecznie ją zareklamować.
Co powinno się znaleźć w ulotce?
Dobrze zaprojektowana ulotka dla przedszkola powinna zawierać kilka ważnych elementów. Przede wszystkim na początku warto zaplanować, jakie treści muszą się w niej znaleźć, a dopiero potem myśleć o elementach ozdobnych, kolorach i krojach pisma.
Ważne informacje, które powinny być dobrze widoczne, to nazwa i adres przedszkola, a także dane kontaktowe, takie jak numer telefonu czy adres mailowy. Warto wymienić kilka punktów z oferty przedszkola (np. nauka języków obcych, zajęcia gimnastyczne) oraz dodatkowe atrakcje oferowane przez placówkę – bale dla dzieci, teatrzyki czy wycieczki. Takie informacje zwiększają atrakcyjność przedszkola w oczach rodziców.
Ulotki zwykle powstają w okresie rekrutacji do przedszkoli lub tuż przed nią. Wtedy wzrasta zainteresowanie placówkami i ich ofertą edukacyjną. Z tego powodu przydatną informacją jest data zakończenia rekrutacji do przedszkola.
Jeśli chodzi o dodatkowe elementy w ulotce (poza treścią), to warto dodać ilustracje, zdjęcia i trochę kolorowych elementów. Nie należy przesadzać z ilością grafik i krojów pisma – zamiast podnieść atrakcyjność, takie zabiegi mogą zmniejszyć czytelność i sprawić wrażenie amatorskich i infantylnych. Należy się tego wystrzegać, bo granica kiczu jest dość cienka i niestety łatwo ją przekroczyć.